DAW ( Digital Audio Workstation )

Digitalna audio – radna stanica ima jednu glavnu prednost u odnosu na postavku baziranu na računaru: mnogo se lakše prenosi. Ako vam je prenosivost najvažnija, onda je DAW bolji izbor nego računar. Pored toga, većina današnjih DAW-ova ima digitalnu miksetu sa analognim ulazima, fantomska napajanja za mikrofone kojima su oni potrebni kao i većinu stvari koja vam je potrebna za profesionalni snimak.

Ipak, postoji i nekoliko mana. Neki DAW-ovi obično imaju manji prostor za čuvanje snimaka, neki vam ne pružaju mogućnost da jednostavno narežete CD-ove bez dodavanja računara ili jeftine sveobuhvatne jedinice za narezivanje CD-ova i ne može se lako poboljšati jednostavnim dodavanjem nove zvučne karte i/ili softvera

Uopšte nije neuobičajeno da se DAW koristi u kombinaciji sa računarom. Iako praktično duplo skuplji, sa njim ste mnogo pokretniji, a ipak imate sve prednosti koje vam pruža i računar. Ključ duple postavke je da i DAW i zvučna karta podržavaju digitalni ulazni i izlazni signal, umesto analognog, tako da možete da prenosite digitalne muzičke podatke u svom originalnom digitalnom obliku. Pretvaranje u analogni signal, pomoću analognog četvrtičnog ili priključka debljine osmine inča, otvara potencijal za stvaranje više šumova i odgovora niskih frekvencija u snimku. Trebalo bi da potražite DAW koji podržava digitalne protokole transfera kao što su S/PDIF i/ili TDIF.

” Yamaha “, ” Sony “, ”  Tascam ”  i još mnogo drugih proizvođača nude digitalne DAW-ove sa 8 do 24 trake ili više, koji imaju sve karaktereistike i prodaju se po pristupačnim cenama. DAW-ovi profesionalnog kvaliteta imaju kobinaciju digitalnog miksovanja, ugrađenog snimanja na hard – disk, efekata, semplovanja višeg kvaliteta ( od 16-bitnog do 24-bitnog i više. ) i velikog broja traka. ” Yamaha “, ” Tascam “, ” Korg ” i ” Roland ” su već duže vreme najpopularnije marke.

Već nekoliko godina su DAW sa četiri trake i zasebne jedinice koje liče na DAW popularni i nisu skupi, i još uvek na tržištu postoji nekoliko njih sa izuzetno niskom cenom. Najveća mana ovih jedinica nije njihovo ograničenje na četiri trake, pošto možete da prebacujete trake ( snimite tri trake, zatim ih snimite na jednu slobodnu traku, čime oslobađate nove tri trake ) skoro neograničen broj puta na skoro svakoj od njih. To je njihova manja sposobnost uređivanja, ujednačavanja i dodavanja efekata, njihov mali kapacitet čuvanja i lošiji kvalitet snimanja.

Ako imate vrlo malo para, ” Sony ” Mini-Disc sa 4 ili 8 traka je verovatno najbolji izbor po ceni i kapacitetu, mada je kompromis taj da Mini-Disc uređaji za snimanje na kraju koriste kompresiju da bi smestili više audio-podataka u manji prostor za čuvanje, pomoću tehnologije  koja se zove ATRACK, što je malo bolje nego MP3. Rezultat je manji audio-kvalitet radi čuvanja audio snimka na mini diskovima.

Nastaviće se…

About Bumbarowski

Pro Audio-Production Engineering Freak, Recording specialist, Recording - Production Advisor, Multi-instrumentalist (music artist), Studio musician, Home-Studio Owner, Software engineering pioneer user, Vintage gear fan, Musical Instruments collector..etc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: