Dizajn zvučnika i malo više

Većina recepata za zvučnike koriste samo dva od tri sastojka: zvučnik, kućište i u nekim slučajevima pojačalo. Ovo nisu preterano komplikovani delovi opreme sami po sebi, ali njihov dizajn može prilično da se razlikuje i da podrazumeva dosta inžinjeringa. Dizajn kućišta može da napravi ogromnu razliku i to jedan od najvećih izazova za inženjere koji prave zvučnike. Recimo, primetićete da studijski zvučnici pro – nivoa retko imaju oštre ivice. To je zato što oštre ivice na kućištu mogu da prouzrokuju nešto što je poznato kao difrakcija ivica kućišta. Zvuk voli glatke, ravne krive, dok oštre ivice prouzrokuju previše oštro skretanje talasa – što može biti pogubno po vaš stereo – mix.

Informacije o prelaznim strujnim kolima studijskih zvučnika za nadgledanje naćičete u većini literature proizvođača. Pošto zvučnici za nadgledanje obično imaju zasebne zvučnike za različite frekvekncije ( visokotonce i vufere ), u njima postoje i zasebna strujna kola koja usmeravaju frekvencije na odgovarajući zvučnik.

Većina zvučnika za nadgledanje ( monitoring ) dizajnirana je tako da ” prelaze ” između zvučnika u ili blizu niskog opsega reakcije frekvencija visokotonaca, oko 2 KHz. Kvalitet prelaznih strujnih kola uticaće na zvuk u ili blizu ove ” prelazne frekvencije “, a zvučnici za nadgledanje sa manje prefinjenim strujnim kolima ili manje kvalitetetnim delovima uzrokovaće da zvuk u toj oblasti postane nejasan ili iskrivljen.

Zamor sluha se javlja kada mišići koji normalno stabilizuju bubne opne u vašim ušima počnu da se zamaraju, što je rezultat preteranog grčenja kao reakcije na ponovljene frekvencije ili glasnu buku. Zamor sluha može da prouzrokuje  zvonjavu u ušima (npr. posle glasnog koncerta ) i da češće smanji sposobnost vašeg sluha da precizno i dosledno čuje razliličite frekvencije.

Prizemni zvučnici:

Prizemni zvučnici dizazajnirani su tako da najbolje zvuče kada su postavljeni na razdaljini od 1 do 1,2 metra i odlični su za kućnu varijantu. Svrha prizemnih zvučnika je da se smanji refleksija u prostoriji ili neka druga neželjena rezonanca, što znači da tesni prostori , sobe koje zvuče loše ili sobe u kojima nije regulisana akustika zaista mogu da imaju koristi od para prizemnih zvučnika. Ako planirate da nabavite prizemne zvučnike za nadgledanje, imajte na umu da tehnologija nije savršena .Da biste ih maksimalno iskoristili evo par saveta:

  • Postavite zvučnike na jednakoj udaljenosti od zida sa svake strane;
  • Podesite ih tako da vaše uši budu na udaljenosti od njih jednakoj njihovoj međusobnoj udaljenosti. Zamislite jednakostranični trougao, gde su zvučnici temena osnove trougla, a vaša glava je treće teme;
  • Usmerite horizontalni deo zvučnika prema vašim ušima. Savetujemo vam da stavite ogledalo na prednju stranu zvučnika i zamolite nekoga da menja ugao zvučnika sve dok ne budete mogli da se vidite tj. vidite ono što zvučnik vidi.

Zapamtite i da vaš ” mali ” studio nije predviđen za koncerte Metalike. Opseg od 100do 150 vati je po pravilu sasvim dovoljan za precizno nadgledanje u većini studija domaće radinosti, a i šire…

Pasivni zvučnici:

Definicija pasivnog zvučnika je prosta, pasivnim zvučnicima  je potrebno spoljno pojačalo da bi proizveli zvuk. Kao i većina kućnih stereo – sistema, pasivni zvučnici su povezani sa pojačalom preko kablova zvučnika. U bilo kojoj organizaciji sa pasivnim zvučnicima, pojačalo može da izmeni ono što čujete preko njih tako što kontroliše zvuk . Trik je jednostavno u tome da uskladite zvučnike sa pojačalom tako da se kontrolisanje svede na minimum. Neki proizvođači će preporučiti pa i prodavati pojačala koja su već usklađena sa zvučnicima; dobro obavešten prodavac bi takođe trebalo da zna šta se dobro slaže, a šta ne. Kinta je vaša , naravno, pa prema tome uporedite kombinacije pre nego što obavite kupovinu.

Da bi pojačalo efikasno upravljalo pasivnim zvučnicima, važno je da impedanse budu usklađene. U suštini impedansa je električni otpor u strujnom kolu izražen u omima. Svaki zvučnik ima procenjenu impedansu, obično 4, 8 ili 16 oma. Strujno pojačalo mora da daje određenu količinu oma po kanalu, u suprotnom pojačalo bi moglo da se pregreje, iskrivi audio – signal ili ne isporuči ispravno vate.

Aktivni zvučnici:

Aktivni zvučnici – zvučnici kojima je ugrađeno pojačalo – su drugi izbor, ali oni su po pravilu malo skuplji i malo manje snažni. Pošto aktivni zvučnici imaju ugrađeno pojačalo, mnoštvo potencijalnih problema koji se javljaju kod pasivnih zvučnika mogu da se eliminišu. Time dobijate poboljšano izvođenje u nekim ključnim oblastima koje ćemo navesti:

  • Reakcija frekvencije – Unutrašnja strujna kola aktivnih zvučnika veoma poboljšavaju njegove karakteristike reakcije frekvencije. Ugrađena aktivna elektronska strujna kola omogućavaju preciznu kontrolu prelaznog nagiba, pri čemu minimizovana pomeranja faze i distorzija.
  • Zaštita preopterećenja – Pasivni zvučnici nemaju kontrolu nad ulaznom snagom i oslanjaju se donekle na prost osigurač koji sprečava da se zvučnici sprže. Aktivni sistem ima prefinjenu elektroniku koja precizno kontroliše snagug koja ulazi u zvučnike.
  • Dvostruko pojačalo – Većina aktivnih sistema npr. HR 824 koriste zasebna pojačala za svaki visokotonac i vufer, što drastično povećava prigušivanje i preciznost zvučnika.

Podvuferi:

Podvuferi nanose dubok, energičan zvuk basa u zvučni pejzaž koji stvaraju manji ili prizemni zvučnici. Mogu se koristiti kao dopuna pasivnim ili aktivnim konfiguracijama zvučnika i obično rukuju frekvencijama u opsegu od 25 do 150 Hz. Ako koristite podvufer, konfigurišite vaš sistem, ako je moguće, tako da se njgove frekvencije zadržavaju ispod 100 Hz. Na taj način će podvufer zadržati svoju karakteristiku prostiranja zvuka sa više strana.

Mesto na kome će se nalaziti podvuferi manje je kritično od pozicije prizemnih zvučnika. Frekvencije basa se po prirodi prostiru u više pravaca i ispunjavaju prostoriju iz skoro bilo koje pozicije. Samo se potrudite da prednja strana podvufera ne bude potpuno zatvorena bilo kojim većim komadom opreme ili nameštaja.

Digitalni zvučnici:

Digitalni zvučnik nije strogo digitalan – termin ” digitalan ” u ovom slučaju znači da je zvučnik aktivan sistem koji prima digitalne ulaze. Dok su 24 – bitni/96 KHz digitalni ulazi prešli veliki put u eliminisanju problema sa šumom i zujanjem kao rezultata povezivanja analognim kablovima, zaista dobar analogni kabl može da postigne skoro istu stvar. Digitalni zvučnici su još uvek u fazi debate, pa bi ste mogli da ih ibegavate dok se porota ne vrati sa presudom.

Nastaviće se…

About Bumbarowski

Pro Audio-Production Engineering Freak, Recording specialist, Recording - Production Advisor, Multi-instrumentalist (music artist), Studio musician, Home-Studio Owner, Software engineering pioneer user, Vintage gear fan, Musical Instruments collector..etc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: