Kako da postavim zvučnike?

Ako ste u mogućnosti, korišćenje pristojnih zvučnika i njihovo postavljanje na prava mesta može da učini čudo. Evo nekih od razloga:

  • Odziv basa – Iz slušalica ne možete da dobijete precizan odgovor basa. Iako se visoke frekvencije prvenstveno čuju preko ušiju, bas se čuje preko ušiju i skoro svakog drugog dela tela.
  • Odziv poravnavanja – Ako nemate zvučnike koji naročito poravnavaju, bar saznajte gde se ne poravnavaju i pronađite način da to kompenzujete prilikom pravljenja finalnog mixa. Idealno, odziv poravnavanja bi trebalo da bude negde između 40Hz i 16 – 18 KHz.
  • Stvaranje slike – Živ stereo – zvuk treba da isporuči leve i desne delove mixa i levom i desenom uhu, dok slušalice isporučuju samo leve delove u levo uvo, a samo desne u desno. Rezultat je taj da je u vazduhu teško postići isti mix kao i u slušalicama i obrnuto.
  • Faze – Svi stereo signali sadrže frekvencije koje su van faze, kao i fazne prekide. Pošto se zvuk koji izlazi iz zvučnika meša u vazduhu pre nego što stigne do vaših ušiju, ovi zvuci će nestati pre nego što stignu do vas. Sa slušalicama nema fazne degradacije. Ovo vas opet može prevariti da pomislite kako imate bolji ili gori mix nego što zaista jeste.

Vrlo važan aspekt postizanja ravnomernog zvuka pri postavljanju zvučnika je simetrija. Par zvučnika, na primer, treba da budu na istoj udaljenosti od vas koliko i jedan od drugoga, a trebalo bi da budu i na jednakom odstojanju od zidova sa svake svoje strane. Probajte da zamislite to kao jednakostraničan trougao. Zvučnici bi, takođe, trebalo da budu u nivou ušiju i udaljeni najmanje 1,5 metar od vas da bi se izbegli fazni problemi. Dodatno, postavljanjem zvučnika previše blizu uglovima može doći do naglašavanja frekvencija basa ( obično na vrlo nepredvidljiv način ), pa ako možete nemojte ih postavljati u uglove, niti dijagonalno.

Multimedijalni zvučnici mogu da posluže za igrice, ali za snimanje muzike vam zaista treba čisto i snažno pojačalo i par dobrih zvučnika. Ako se u vašoj muzici javlja dosta dubokih basova, onda je definitivno najbolji izbor sabvufer koji bi trebalo da se slaže sa druga dva monitora. Ako vam je prostor ograničen, potražite Boseove satelit sisteme, sa jednim velikim vuferom postavljenim na podu ili dva ili više manja zvučnika. Malo bolji izbor je par ” nearfield ” reflektnih monitora. Ovi monitori su tipično mali ormarčići sa velikom preciznošću, dizajniranin za slušanje u manjim prostorima, u situacijama kada je manja jačina zvuka i manja razdaljina. Yamaha NS – 10 su najpopularniji ovakvi monitori ( oni poravnavaju iznad 100 Hz ), ali i Tannoy i Eventa kao i masa drugih na tržištu su takođe dobri. Što se tiče pojačala, nabavite pojačalo sa najčišćim zvukom koji možete sebi da priuštite.

Nastaviće se…

About Bumbarowski

Pro Audio-Production Engineering Freak, Recording specialist, Recording - Production Advisor, Multi-instrumentalist (music artist), Studio musician, Home-Studio Owner, Software engineering pioneer user, Vintage gear fan, Musical Instruments collector..etc.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: